tisdag 16 augusti 2011

Ett nytt kapitel



Källarstuggu  38
                               hos Hanna & Emma-Klara

       Första sensommarkvällarna i vårt hus på bystugevägen.

I lördags morse åkte vi upp med mitt släptåg sex timmar upp i landet - till Leksand. Pianot var det första jag packade in i släpkärran. Sen olivträdet, de tre fullproppade väskorna med kläder. Självklart fick kopparna sin plats i en flyttlåda, linneservetterna, min älskade kockumskastrull. Ja, i princip allt som jag under mitt liv samlat på mig.
Så kom vi fram. Till den lilla röda stugan längst in på bystugevägen. Brännässlor doftade vid farstukvisten, en liten veranda med en nött trädgårdsmöbel. Dörren, nyckeln, låset och sen hallen.
Så fort jag kom in genom dörren, började det klia i fixarfingrarna. Så vi fick ganska snabbt iordning på våra saker.
Bort med gamla platsmattor, och ljusdödande gardiner och fula träprylar. In med några buketter blommor, egna dukar. Öppna fönsterna, bjuda in sensommaren. Och så kaffe på det, i favoritkoppen.

Hanna fick sovrummet brevid köket, och jag loftet. Jag är ju van vid att bo nära taket. Loftet är avlångt med ett litet fönster längst fram. Dit sköt jag fram och ihop de två sängarna som stod där uppe. Det nya täcket och kudden bäddades in i rena lakan och för att få lite insynsskydd hängde jag upp en spetsgardin och ställde ett lågt, vitt bord vid fotändan. På så sätt skapades en "sovyta" och en "vakenyta". "Vakenytan fick en kuddhörna, ett skåp med pysselsaker, ett nattduksbord med spegel och en stol. Litet men alldeles lagom.

Vardagsrummet går i nock och har ett stort matbord, en soffa som vi försöker gömma med plädar och kuddar, två sovalkover för gäster, en braskamin och en Venylskivspelare som Hanna ställt in.
I rummet finns två fönster som släpper in härligt ljus. Köket har en järnspis, en fin och effektiv lugn, diskbänk och kyl med frysfack. Även där ett litet fönster ut mot en hästhagen.

Första kvällen i stugan hade vi Freija på middag. Hon hade med sig två små underbara plantor i present till oss, och carambars från Frankrike! (Tackar så ödmjukast Freija)
Hanna lagade marokansk kyckling med mandel- och russinbulgur. Såå gott!

 Igår cyklade vi till stan och köpte ett röd-vitprickigt tyg till vår nya köksgardin. Vi svängde även förbi "Lop-nor" på vägen hem. Den Största second-handaffären jag någonsin varit i. Rummen med krims krams tog aldrig slut, men man fick ha laserögon för att hitta dem riktigt fina sakerna.
Där införskaffades iallafall 5 stycken flaskor i olika färger, en husmodentidning från 1925,  en duk som jag sydde ett skärp av (se bild) och en mjölkkanna.
Biblioteket hann vi också med, så nu har jag ett lånekort i Leksand också. Jag lånade böcker om fotografi, 20-talet och en fransk roman. Nu är jag redo hösten och otroligt laddad för skolstarten på måndag.


Just nu sitter jag på den nystädade verandan med en skål Keso naturell med nyplockade hallon, honung och solrosfrön. Bästa tipset.

Jag hoppas ni alla har det underbart. det har jag.
Ajdö då, emmaklara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar